Zomerkamp van de verkenners in 1953 in Haaksbergen: op een zelfgebouwd vlot.

Omschrijving:Scouting (Judas Thaddeusgroep) Ootmarsum werd opgericht op 13 juni 1945. Bij deze foto over dit kamp in Haaksbergen schrijft Gerhard Broekhuis het volgende: “We kamperen op een prachtig particulier heideveld met 'woaghoalt'. Langs onze tenten stroomt de Schipbeek. Het is een rustige, tamelijke ondiepe stroom, dus buitengewoon geschikt voor ons. De grote mannen van de Stam, De Voortrekkers dus, die vaak al een deugdelijke opleiding hebben genoten, hebben steigerpalen (dat waren in die tijd kaalgeschilde dennenstammen) en een stuk of 6 oliedrums meegebracht. Die worden met touwen samen gesjord tot een machtig vlot. Bijna alle kampeerders, en dat zijn er nogal wat, moeten hierop een plaats kunnen vinden. Het kolossale vaartuig wordt op de wal gebouwd en dan, met enige plechtigheid en onder grote spanning, door veel sterke handen het water ingesleurd. En dan begint de run op het vlot. Het kan ons allemaal dragen, het blijft drijven. Maar dan, als iedereen naar stuurboord dringt om op de foto te komen, gebeurt waar niemand rekening mee had gehouden. Achter onze ruggen rijst langzaam de bakboordzijde omhoog. Wanneer we het bemerken is het al te laat. Iedereen tracht weg te springen of te duiken. Maar dat lukt lang niet altijd. En zo slaat het vlot met een enorme klap ondersteboven, bovenop de pechvogels die geen kans hadden gezien om weg te komen. Dat er geen doden vielen, dat er zelfs niemand gewond raakte, was een regelrecht wonder. Zestig jaar later lijkt het onbegrijpelijk dat zoiets kon gebeuren.” Trefwoord specifiek: scouting, verkennerskamp, vlnr voor Hennie (“Broer”) van Zuilekom, Wim Nijhuis (“De Biel”), Bennie Steinmeijer (“Venboer”), erachter vlnr Fons Steinmeijer, ?, Jan Beijerink, Wim Bloemen, Gerrit Nijmeijer, Frans Steggink (“De Kes”)
Trefwoord:activiteit & recreatieve
Personen:Hennie van Zuilekom;Wim Nijhuis;Bennie Steinmeijer;Fons Steinmeijer;Jan Beijerink;Wim Bloemen;Gerrit Nijmeijer;Frans Steggink
Periode:1/7/1953-31/8/1953
Opmerkingen:Foto geplaatst in Dinkelland Visie 8 maart 2006.
Een groot artikel over Scouting Ootmarsum staat in Jaarboek 2005 van de Heemkunde Ootmarsum: Met Vilthoed en Bepluimde Kuiten.
Identifier:NL-OmsVHO08336A009
Locaties:Haaksbergen