Vlöggeln aan het begin van de 20e eeuw.

Omschrijving:De foto maakt deel uit van een fotoserie over de oude gebruiken in Ootmarsum. Tekst bij schilderij: “Van de vele Paasgebruiken is het z.g. “vlöggeln” toch wel het meest unieke en merkwaardige gebeuren. In deze vorm komt het alleen in Ootmarsum voor op de eerste en tweede Paasdag. Hand in hand trekken de inwoners dan, de eeuwenoude paasliederen zingend, langzaam en schrijdend als in een processie, door straten en straatjes langs een vaste route, om de stiepels en niendeuren, door café's, tot uiteindelijk het Marktplein is bereikt. Waar beide liederen nog eens worden gezongen en waarna tot slot de kinderen onder hoera-geroep hoog opgetild worden. De leiding van dit alles berust bij de acht Poaskearls die de lange rij openen. Tegenwoordig trekt dat nogal wat bekijks, maar op deze foto van 1911 ziet men geen echte toeschouwers. Ieder deed mee en vreemden kwamen er niet voor. Het was toen nog een vrome Paasviering van Ootmarsummers onder elkaar.” De serie werd samengesteld door Gustaaf Klaas die ook de teksten schreef. De vergrotingen werden ingelijst door het kunsthuis van het Oosten (Nijhuis) Enschede.
Trefwoord specifiek: paasgebruiken, vlöggeln, vlnr boerderij Rouwers (later kapsalon Spaltman), pand juwelier Greveler later bistro 't Zolderke), pand Bendien (voorheen pand huisarts Ten Bruggencate; eind 20e eeuw winkelpand Buijvoets Verlichting), pand/lunchroom bakker Koopmans (voorheen pand papierfabrikant Cramer; eind 20e eeuw winkelpand Buijvoets Verlichting);2e van voor Truus van Benthem
Trefwoord:activiteit & culturele
Personen:Truus van Benthem