”Stadhuis te Ootmarsum”, aan het begin van de 20e eeuw.

Omschrijving:Briefkaart uit 1905. De afzender staat aan de voorkant. Het gemeentehuis, evenals de stadspomp, is in 1778 gebouwd door Egbert Schrader uit Gildehaus. Daar kwam ook de zandsteen aan de voorgevel vandaan. Het vorige stadhuis van 1564 stond ook op deze plaats,maar brandde af. Daarvoor stond het stadhuis vermoedelijk bij de Steenenpoort. Het torentje is van 1842. Oorspronkelijk had het stadhuis rode pannen net als de andere huizen. Linden (voor de huizen), iepen (op 't Kerkplein) en populieren (langs de wallen) vormden in 1904 het overvloedige stadsgroen.”
Trefwoord specifiek: straat, Markt, kerktoren r.-k. kerk, stadhuis, café Luttikhuis “'t Twentsche Ros”, rechts hijsbalk van pakhuis Essink, gevel met niendeur pand Snijders, oude bestrating met kinderkopjes en goot
Trefwoord:ruimtelijke omgeving & bebouwing
Periode:1/1/1904-31/12/1905