Schutterskoning G. Smellink met zijn vrouw en gevolg in defilé door Ootmarsum.

Omschrijving:De schuttersfeesten in Ootmarsum waren in mei, juni, juli of augustus, bij de Rozenstruik op de weide. De schuttersvereniging “Odemarus”, werd in 1955 opgericht door Hendrik Avéres. Wie het laatste deel van een houten vogel eraf schoot was schutterskoning voor dat jaar. Voor en na het schietfestijn was er een optocht door de stad met respectievelijk de oude en de nieuwe koning met hun gevolg. Muziekcorpsen begeleidden het geheel. Ootmarsum schoot behalve met Twentse verenigingen ook samen met Lage, Neuenhaus en Nordhorn. Achtereen volgens werden koning: 1955 Odemarus I : Gait Smellink 1956 Odemarus II: Hendrik Avéres 1957 Odemarus III: Jan ten Bokum 1958 Odemarus IV : Hendrik Avéres? 1959 Odemarus V : Guus Brons 1960 Odemarus VI : J. Groeneveld 1962 Odemarus VIII : Gait Smellink 1963 Odemarus IX : A. Steinmeijer Oud Ootmarsum
Trefwoord specifiek: schuttersfeesten, schuttersvereniging Odemarus, voorop lopend koningspaar Smellink, l. mevr. Smellink, r. Gait Smellink, ervoor Ben Stroot (Pey), rechts café Bernard Ossenvoort
Trefwoord:activiteit & sportieve
Personen:Gait Smellink;Ben Stroot