”Opwiezer” Herman Groeneveld wijst met de vlag aan waar de “veuropscheeter” de kloot moet schieten tijdens de historische klootschieterswedstrijd tussen Ootmarsum en Oldenzaal.

Omschrijving:Voorgeschiedenis: 250 jaar geleden, op 27 jan. 1747, liep een klootschieterswedstrijd tussen beide steden uit op een massale vechtpartij. Het Oldenzaalse stadsvaandel, de Plechelmusbanier, werd door het Ootmarsumse klootschietersgilde buitgemaakt waarna een feestelijke intocht in Ootmarsum volgde. Het vaandel werd later vaak als zegeteken bij feesten en wedstrijden rondgedragen. Sindsdien is het niet weer gelukt om een officiële wedstrijd tussen beide rivaliserende steden te organiseren. Echter in januari 1997 hing een grote Oldenzaalse delegatie een kloot op in de raadSzaal van het Ootmarsumse stadhuis: een uitdaging tot revanche. De beste schieters van beide plaatsen werden geselecteerd, waarna de beide steden elkaar op zondag 25 mei ontmoetten; met als inzet een vaandel (replica van het oude vaandel). De wedstrijd wordt tot spijt van Ootmarsum gewonnen door Oldenzaal. Sportiviteit en goede sfeer kenmerkten de wedstrijd.
Trefwoord specifiek: wedstrijd, klootschieten, klootschieterswedstrijd midden foto Herman Groeneveld “opwiezer”, toeschouwers links J. Bruggink, 3e Gait Luft, 4e Frans Peters
Trefwoord:gebeurtenis & sportieve
Personen:Herman Groeneveld