Het Wilmink-monument is onthuld.

Omschrijving:Heemkunde Ootmarsum nam het initiatief voor een monument ter herinnering aan Willem Wilmink. De gemeente Dinkelland zorgde voor de financiering. Het monument ter nagedachtenis van Willem Wilmink werd vervaardigd door kunstenares Desiree Groot Koerkamp; smid Martin Koster verzorgde de bevestiging van het monument op de Bentheimerstenen sokkel. De onthulling van het monument vormde tevens het openingsceremonieel van “Kunst in Ootmarsum”, de jaarlijkse kunstmarkt tijdens het laatste weekend van augustus. De Twentse dichter en schrijver Willem Wilmink bracht tijdens de Tweede Wereldoorlog een deel van zijn jeugd door in het 'veilige' Ootmarsum, in een huis (thans woonhuis Ton Schulten) op de Kuiperberg. De sterke band met Ootmarsum is altijd behouden gebleven en Willem Wilmink gaf te kennen dat een deel van zijn as hier op de Kuiperberg verstrooid moest worden. De onthulling van het monument vond plaats in de aanwezigheid van veel prominenten.
Trefwoord specifiek: onthulling monument Willem Wilmink, opening kunstmarkt “ Kunst in Ootmarsum”, met doek Desiree Groot Koerkamp (kunstenares van Willem Wilmink-monument)
Trefwoord:gebeurtenis & culturele
Personen:Desiree Groot Koerkamp
Datum:27/8/2011
Opmerkingen:Zie Jaarboek 2011 van de Heemkunde Ootmarsum.
Locatie: Kuiperberg
Auteur:Meijer, Rob