Het slot van het vlöggeln op de Markt..

Omschrijving:Van de vele Paasgebruiken is het z.g. “vlöggeln” toch wel het meest unieke en merkwaardige gebeuren. In deze vorm komt het alleen in Ootmarsum voor op de eerste en tweede Paasdag. Hand in hand trekken de inwoners dan, de eeuwenoude paasliederen zingend, langzaam en schrijdend als in een processie, door straten en straatjes langs een vaste route, om de stiepels en niendeuren, door café's, tot uiteindelijk het Marktplein is bereikt. Waar beide liederen nog eens worden gezongen en waarna tot slot de kinderen onder hoera-geroep hoog opgetild worden. De leiding van dit alles berust bij de acht Poaskearls die de lange rij openen.
De twee paasliederen worden nogmaals gezongen.
Trefwoord specifiek: paasgebruiken, vlöggeln
Trefwoord:activiteit & culturele