Groep van jongens en meisjes uit Ootmarsum voorstellende “Hen kooken gaon”.

Omschrijving:Op 13 juni 1936 vond er in Ootmarsum een grote paardenkeuring plaats met hieraan verbonden een folkloristische optocht met 23 groepen. Tal van de gebruiken werden gedemonstreerd. De Ootmarsumse Boerendansers traden die dag voor het eerst op o.l.v. meester ter Hofstéde. Er waren 23 groepen uit Ootmarsum en de buurtschappen Breklenkamp, Nutter, Klein Agelo, Groot Agelo, Oud-Ootmarsum, Postelhoek, Hezingen (Brunnikhoeshook). De groep “hen kooken gaon” was groep 21 van de optocht. “Van kerstmis tot nieuwjaar gaan de boerenmeiden en knechts in Twente hun ouwelui bezoeken. Dat is een vaste gewoonte en de familie waar ze in dienst zijn geeft hun dan steeds een metworst met 'n krentenstoeten en een zak koffieboonen mee”, aldus de heer Weustink in zijn beschrijving van de folkloristische optocht 13 juni 1936. Trefwoord specifiek: optocht, folkloristische optocht, voor vlnr Truus Wilmes(-Veelers), ?, Cilia Stroot, Bertha Stroot(-Bank), Tilda Tijink, boven ?, Marie Keupink(-Geerdink), Marietje Johannink, Henk Velthuis, rest onbekend
Trefwoord:gebeurtenis & culturele
Personen:Truus Wilmes; Cilia Stroot; Bertha Stroot; Tilda Hijink; Marie Keupink; Marietje Johannink; Henk Velthuis
Datum:13/6/1936