Een praalwagen van het Marktveerln in de bevrijdingsoptocht.

Omschrijving:Symbolische weergave van de bevrijding door de geallieerden. Vijf vrouwen staan op een wereldbol met de vlaggen van de geallieerde landen.
Trefwoord specifiek: optocht, bevrijdingsoptocht, bevrijding, Tweede Wereldoorlog, vlnr Siny Heisterkamp (Russische vlag), ? (Engelse vlag), Betsie Rikmanspoel (Nederlandse vlag en wimpel), Ans Budde (Canadese vlag), Mientje Bank (Amerikaanse vlag), WO II
Trefwoord:gebeurtenis & culturele
Personen:Siny Heisterkamp;Betsie Rikmanspoel;Ans Budde;Mientje Bank
Datum:31/8/1945
Opmerkingen:Het Oranje - en bevrijdingsfeest werd gehouden op 31 augustus (verjaardag koningin) en 1 september. Er was o.a. een grote optocht waaraan 73 groepen deelnamen. Oorlogsherinneringen maar ook folkloristische gebruiken werden uitgebeeld. Elke veerln van Ootmarsum maakte een erepoort en straten werden versierd. Welk veerln kwam het beste voor de dag?!
Auteur:Klaas, Gustaaf
Locaties:Ootmarsum