Een eigengemaakte tractor van Jannink.

Omschrijving:Het nummerbord van de tractor is te lezen: E.13.144 In de tweede wereldoorlog bouwde Bernard Harmsen in opdracht van Jannink een oude versleten auto (Lans Buldog van voor de oorlog) om tot trekker. Hij deed dit in de smederij van de textielfabriek van Jannink te Enschede, alwaar hij werkzaam was. Toentertijd werkten er in de fabriek van Jannink te Enschede ongeveer 2000 mensen. Gedurende de oorlog en daarna liep dit aantal terug naar ongeveer 1200 mensen. De eigengemaakte trekker liep op houtgas aangezien men niet aan benzine kon komen. Om de trekker op houtgas te kunnen laten lopen bouwde men van een groot vat een soort ketel. Hierin werden stukjes hout met een lengte van ongeveer 5 centimeter gestookt. De trekker werd voor allerlei werkzaamheden gebruikt.
Trefwoord specifiek: oogsten, roggeoogst, onbekende personen
Trefwoord:activiteit & beroepsgebonden
Periode:1/1/1942-1/1/1948