Dokter Gerard Wortelboer neemt een hoge Franse oorlogsonderscheiding in ontvangst voor wijlen zijn zoon Rudolf Wortelboer.

Omschrijving:Dokter Wortelboer en zijn zoons Rudolf en Ben waren actief in de ondergrondse. Zij hielpen Frans krijgsgevangenen en piloten aan de Duitsers te ontsnappen. Door verraad werden ze opgepakt en afgevoerd naar de gevangenis in Scheveningen. ben Wortelboer kwam vrij, maar dokter Wortelboer en zijn zoon Rudolf werden afgevoerd naar Duitse kampen. Dokter G.B.R. Wortelboer kwam terug maar zijn zoon Rudolf stierf in 1945 op 21-jarige leeftijd in Neuengamme.
In 1950 reikte de Franse regering postuum een hoge onderscheidng uit aan Rudolf Wortelboer. Zijn vader nam hem in ontvangst in de WillemIII kazerne te Apeldoorn..
Trefwoord specifiek: uitreiking Franse oorlogsonderscheiding Croix de Guerre avec Palme, dokter G.B.R. Wortelboer, hoge Franse functionaris
Trefwoord:gebeurtenis & persoonlijke
Personen:dokter G.B.R. Wortelboer
Datum:9/6/1950
Opmerkingen:Zie artikel jaarboek 1997 van de Heemkunde Ootmarsum.
De tekst op de uitnodiging luidde: "De Franse Ambassade in den Haag heeft de eer u mede te delen dat, als bewijs van erkentelijkheid voor de diensten welke hij tijdens de oorlog heeft bewezen aan de Franse krijgsgevangenen, die uit Duitse kampen waren ontsnapt, de Franse regering aan wijlen R.B.G. Wortelboer ondergetekende onderscheiding heeft verleend: Croix de la Guerre avec Palme. U wordt uitgenodigd als naast familielid deze onderscheiding in ontvangst te nemen tijdens een plechtigheid welke plaats zal hebben vrijdag 9 juni a.s. in de WillemIII kazerne te Apeldoorn.De uitreiking zal worden verricht door een hooggeplaatste Franse Militaire Autoriteit."
Locaties:Apeldoorn