”De Protestantsche Kerk Ootmarsum”.

Omschrijving:Tekst onder schilderij: “Na de reformatie ging de grote kerk in 1809 door toedoen van Lodewijk Napoleon terug naar de katholieken. Gerrit Hagels uit Gildehaus ontwierp de hervormde kerk. Bouwperiode 1-6-1809 tot 24-11-1811. Bouwkosten Fl. 28000. Het werd erg duur. De toren kwam pas in 1844. Het fraaie Berner orgel van 1650, de preekstoel van 1674, lessenaar, grafsteen en wat banken kwamen mee uit de andere kerk”.
Trefwoord specifiek: kerk, N.H. kerk, r. zijmuur “Hofmeierhuis”, l. zijmuur pand Cramer (voorheen herberg Keizerskroon en thans pand Bekhuis), midden “het Wijnhuis” (voorheen slager Frowijn die het pand eind 18e eeuw kocht)
Trefwoord:object & bouwwerk
Periode:1/1/1910-1/1/1920