De grafsteen van de joodse familie Menco.

Omschrijving:De familie Menco woonde van 1896 tot 1918 in Ootmarsum. Mannes Menco had een textielzaak annex kleermakerij in het 'Cremershuis'. Zoon Maurits werd hier in 1895 geboren. In 1919 vertrok het gezin Menco naar Almelo. Maurits trouwt in 1920 met Sophia Nathans. Ze krijgen 6 kinderen: Herman, Betty, de tweeling Simon en Salomon, de tweeling Stella en Nico. De ouders met de beide tweelingen moesten in augustus 1942 onderduiken en kwamen terecht in Hezingen bij de familie Evers, “de Paus”. Zij werden 6 oktober 1944 door de Duitsers ontdekt en gevangen gezet in de marechausseekazerne in Ootmarsum. De mannelijke leden van de familie werden de volgende dag doodgeschoten iets voorbij boerderij Kroeze (“Tiedhof”) aan de Almelosestraat. Ze werden eerst begraven op de Nederlands Hervormde begraafplaats in Ootmarsum. Later op de Israëlitische begraafplaats in Almelo. Van de moeder en dochter ontbreekt ieder spoor.
Trefwoord specifiek: grafsteen, grafsteen familie Menco (vader Maurits, zonen Simon, Salomon en Nico) en gedenksteen moeder Sofia en zus Stella Menco, kerkhof, joden
Trefwoord:object & monument
Bron:Twentsche Courant Tubantia