De familie Koops gezellig in hun tuin achter het Molenhuisje.

Omschrijving:Het tegenwoordige molenhuisje is eigenlijk nog het enige direct waarneembare restant van de Commanderie. Bij de verkoop van de Commanderie en omgeving, kwam Ds. Palthe in 1811 deels en in 1833 geheel in het bezit van 2 watermolens, muldershuis, tuinen, kolken, Sterrenbos. In 1928 kwam het Molenhuisje aan de N.H. kerk. Watermolen en waterrad waren rechts van het huis op de foto. In 1968 werd het Molenhuisje verkocht aan de gemeente Ootmarsum. Het werd grondig gerestaureerd. De voordeur is bij de restauratie verplaatst naar de linkerkant van het huisje. In het Molenhuisje woonde lange tijd de familie Koops (tot 1958), daarna fam. Stoop, Joke Arends-Schulten? en na de restauratie Henk Eweg en fam. De Witte.
Trefwoord specifiek: familie Koops, Molenhuisje, vlnr Johan Koops en ernaast niet goed in beeld zijn vrouw Dinie Koops, Betsie Koops, jurk vrouw onbekend, echtpaar Henk Koops en Siny Koops-Harmsen, echtpaar Truus Koops en Herman Eenhoorn (Zwolle), echtpaar Jo en Jan Koops, echtpaar Dinie Koops en Gerrit Timmerman
Trefwoord:persoon & groep mensen
Personen:Johan Koops;Dinie Koops;Betsie Koops;Henk Koops;Siny Koops-Harmsen;Truus Eenhoorn-Koops;Herman Eenhoorn;Jo Koops;Jan Koops;Dinie Timmerman-Koops;Gerrit Timmerman
Periode:1/1/1958-31/12/1958
Opmerkingen:Een goede beschrijving van het Molenhuisje geeft Gustaaf Klaas in het boekje “Ootmarsum vroeger en nu” van Gustaaf Klaas blz. 69.
Locaties:Ootmarsum, Smithuisstraat 2