Anna Bloemen in de tuin achter hun huis aan de zijde van de Kapelstraat.

Omschrijving:Het woonhuis van Jan en Anna Bloemen stond aan de Grotestraat 18, maar hun tuin lag aan de Kapelstraat. Zij hadden een kruidenierswinkel en een tabaksfabriek. Zij waren kinderloos. De tabaksfabriek werd later voortgezet door twee neven (oomzeggers) van Jan Bloemen: Johan en Ben Bloemen. Tussen de Kapelstraat en de Westwal stonden in deze buurt een aantal kleine en oude huisjes. Ze werden wel aangeduid als “göttenhuuskes”. De bewoners waren eenvoudige (en vaak arme) mensen. Rechts hiervan was een tuintje. Dan kwamen twee schuurtjes van Rouwers: de eerste was een stal en de tweede een wasruimte. Het hoge pand midden achter is waarschijnlijk de plek waar Rouwers een grutmolen had. Hoewel op deze foto in 1932 nog aanwezig, kunnen enkele oudere buurtbewoners (1923/1925/1927) zich niet meer herinneren dat dit gebouw hier stond. Vermoedelijk is het kort na 1932 afgebroken. Trefwoord specifiek: Anna Bloemen-Kamphuis (“Bloom’s Anna”; vrouw van Jan Bloemen), links oud huisje: opslagplaats van Bloemen (later afgebroken t.b.v. nieuwbouw van de kerverij)
Trefwoord:persoon & vrouw
Personen:Anna Bloemen-Kamphuis